Friday, May 24, 2013



Apakah ada kemungkinan PAS bergabung dengan UMNO?

Dilulus untuk paparan oleh teori

ResponOleh: notan

"Assalamualaikum,,,.
Beberapa hari lepas seorang sahabat berbangsa cina bertanya saya, apakah ada kemungkinan PAS akan bergabung dengan UMNO? Soalan ini datang dari seorang berbangsa cina yang  tidak faham kalau saya katakan tidak mungkin kerana PAS dan UMNO berbeza pandang alam tentang kehidupan, PAS mahukan petunjuk dan panduan ugama sedangkan UMNO berideologi nasionalist  yang memisahkan panduan agama dalam soal soal pengurusan dunia.

Jadi agak sukar bagi saya menerangkan perbezaan yang diibaratkan seperti minyak dan air yang tidak mungkin bercampur. Sebelum saya menjelaskan apakah jawaban saya, saya ingin menarik perhatian tentang kebimbangan setengah orang orang cina mengenai kemungkinan bergabungannya PAS dan UMNO yang saya faham dari soalan sahabat yang turut memberi undi kepada PAS semasa PRU 13 lalu.

Saya agak terkejut sebenarnya kerana ada juga orang cina yang bimbang dengan kemungkinan penggabungan PAS UMNO.Saya juga teringat kata kata seorang orang kuat kepada YB Wan Hakim ADUN Air Putih, Kemaman yang pernah mengatakan kepada saya, satu hari mung(PAS) akan bergabung jugak dengan aku(UMNO) kerana dok kang mung nok tengok cina memerintah Malaysia.Lalu saya jawab, boleh bergabung tapi syaratnya mung kena terima hukum dulu!
Berbalik kepada soalan sahabat cina itu, saya mendapat idea untuk menjelaskan bagaimana seorang perompak yang merompak rumah kita kemudiannya datang untuk berdamai meminta  kita lupai semua harta yang pernah dirompaknya.Kalau mereka datang untuk mengakui kesalahan mereka dan memulangkan semua harta yang dirompak mungkin boleh diterima tetapi mereka hanya datang  untuk berdamai dan bergabung tanpa sediktipun menyebut tentang harta yang dirompak itu, apakah beliau sahabat cina yang pernah tinggal sebilik dengan saya di hotel ketika menghadiri kursus di MII dulu fikir orang yang dirompak itu akan setuju berdamai? Beliau lalu mengangguk kepala tanda faham.
Itulah jawaban saya yang akhirnya dapat  juga menghilangkan kerunsingan sahabat cina dengan langsung tidak mengajukan soalan tambahan seperti bagaimana perompak itu datang sambil mengaku kesalahan mereka dan meyerahkan semula hasil rompakan.Saya bersedia untuk menjawab soalan itu seperti mana jawaban saya kepada  kepada orang kuat Wan Hakim tapi dalam versi jawaban kepada bukan Islam.Namun sahabat cina saya tidak melanjutkan soalannya tanda beliau faham siapa UMNO dan siapa PAS.
Apa yang menyedihkan saya ialah orang melayu Islam yang masih ramai mempunyai otak yang beku yang masih beranggapan PR tidak boleh   mentabdir negara kerana penguasaan cina melalui DAP akan mengecilkan suara melayu.Pada mereka yang telah dibekukan otak otak mereka oleh UMNO, DSAI hanya boneka kepada DAP.Gambaran ini boleh saya nampak dari seorang JKK Kg. Berenjut yang datang berurus niaga dengan saya selepas PRU.Walaupun beliau banyak komplain mengenai harga yang tinggi tetapi masih menyebelahi UMNO kerana katanya kalau PRK (maksudnya PR) memerintah keadaan lebih teruk.
Malang kerana beliau tidak mendengar tawaran PR dan langsung tidak peduli dengan pengkinatan UMNO memberi taraf kerakyatan yang mudah kepada warga asing dan lebih teruk, beliau setuju dan sokong semua penipuan pilihanraya yang dilakukan UMNO.Peliknya beliau sungguh sungguh mahu melihat orang melayu berjaya dalam bidang perniagaan sehingga mencadangkan agar saya meluaskan perniagaan saya tapi bagaimana mahu berjaya kalau otak dah beku?
Lebih malang kerana saya tidak dapat memberikan sedikit input kepada beliau kerana otaknya sudah ditutup tidak seperti sahabat cina yang jauh lebih terbuka untuk mendengar penjelasan mengenai perkara yang dibimbanginya.Barangkali inilah perbezaan ketara antara orang cina dan melayu  yang dirosakkan UMNO.Saya ada pengalaman berdebat dengan sahabat UMNO ketika berkempen melalui sms dan dari pengalaman itu saya dapati otaknya sudah teruk dirosakan oleh BTN sehingga beliau tidak dapat berfikir dengan waras lagi walaupun beliau seorang graduan.Sedih memikirkan perkara ini, bangsaku sedang dirosakkan oleh UMNO.

No comments: