Friday, February 6, 2009

asm

selepas pilihanraya 8 mar 2008 lepas keputusan pilihanraya telah melihatkan BN memperolehi 28 kerusi dengan 27 dari UMNO dan 1 MCA. manakala DAP 18, PKR 6 dan Pas 7. Awal awal lagi menteri besar perak Tajul Rosli telah bertemu dengan Tuanku Perak untuk membentuk kerajaan negeri kerana belum wujud lagi PR pada waktu itu.(tampa pakatan bermakna UMNO/BN menang)

Walaubagaimanapun Sultan amat prihatin dengan perkembangan semasa dan menjangkan akan wujud pakatan rakyat kemudiannya. oleh itu tuanku tidak memberi perkenan terhadap permintaan tajul rosli. Setelah wujudnya pakatan kemudiannya Tuanku menolak permintaan Tajul Rosli dan membenarkan PR memerintah perak walaupun pakatan tersebut tiada pengerusi sampai sekarang.

Jangan menuduh sultan tidak adil hanya kerana emosi, macam dah secara tiba tiba faham dengan perlembagaan lebih dari bekas lord president

Sultan ada bidang kuasa memecat MB , jangan hanya lihat peruntukan 16(6) sebaiknya lihat juga fasal 18(2)b dimana sultan boleh mengunakan budi bicaranya kerana, Nizar tidak mengiktiraf 3 dun tersebut sebagai DUN jadi sudah tentu tidak akan ada persidangan untuk mengusulkan undi tidak percaya kepadanya. Ini akan menyebabkan segala urusan kerajaan perak akan kucar kacir dan disinilah sultan mengunakan budi bicaranya, dimana MB tidak mendapat kepercayaan majoriti walaupun tidak bersindang (memang tak ada dalam peruntukan pun agar perlu bersidang).

Anwar sengaja hendak menkucar kacirkan sesama Islam dengan menentang sultan..hati hati Pas dengan pembelit tersebut

No comments: