Saturday, May 2, 2009

BERITA DARI PERAK



Sultan Azlan Perkenan Bubar DUN Sebelum 7 Mei?

Dalam pada persiapan menghadapi segala kemungkinan yang bakal berlaku pada sidang Dewan Undangan Negeri Perak mulai 7 Mei depan sedang rancak direncanakan oleh kerajaan kudeta Zambry, timbul pula desas desas di kalangan ahli politik Perak dan bisikan pihak istana bahawa Sultan Azlan Shah berkemungkinan besar akan memperkenankan permohonan Menteri Besar Pakatan Rakyat untuk membubarkan DUN sebelum pun DUN sempat bersidang.

Sumber-sumber memberitahu TV Antara, Sultan Perak akan terlebih dahulu memperkenankan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin untuk mengadap baginda bagi mempersembahkan permohonan pembubaran DUN dan dijangka baginda akan memperkenankan permintaan itu.

Kesimpulan ini dibuat memandangkan pergolakan politik Perak tidak mungkin reda dalam masa terdekat sejak Umno dan Barisan Nasional merampas kuasa daripada kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang dipilih melalui 52 peratus jumlah undi yang diperolehi semasa Piliha Raya Umum ke 12 tahun lalu.

Datuk Seri sebelum ini telah menulis dua kali kepada Sultan Perak bagi memohon mengadap baginda untuk berbincang mengenai pembubaran DUN setelah Umno dan BN "menculik" tiga daripada Ahli Dewan Undangan Negerinya dan memaksa mereka menyokong kerajaan kudeta Zambry.

walau bagaimanapun pihak istana sampai kini belum lagi memberi apa-apa jawapan terhadap permintaan mengadap yang dipohon oleh Datuk Seri Nizar.

Pertama kali beliau menghantar surat berhubung perkara tersebut ialah pada 11 Mach lalu bagi memohon menghadap Sultan Azlan Shah bagi menyembahkan tiga resolusi yang diluluskan ketika sidang tegempar di bawah pokok di Ipoh pada 3 Mach.

Usul-usul itu ialah menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar, membubarkan DUN bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan dan mengesahkan keputusan Speaker V. Sivakumar melarang Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan.

Susulan kepada surat pertama itu telah dihantar kepada istana sejurus sahaja Datuk Seri Nizar diisytiharkan menang pada pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang 7 April lalu.



SABTU, 2009 MEI 02

ADUN PKR KUALA KURAU DI SERANG
- [Laporan oleh Man Saman Kati dari Perakexpress.com]

YB Kuala Kurau, Yunus Jamsari telah di serang.

Sekumpulan penyerang dalam tiga buah kereta telah menyerang kereta YB Yunus dan dilaporkan Pembantu Khas YB Yunus yang dikenali sebagai Pak Nan telah cedera parah di tangan.

Apakah ini bersangkutan dengan berita di bawah ini.



ADUN KUALA KURAU MEMBNERI KETERANGAN PADA SPRM

IPOH:-Satu laporan rasuah telah dilakukan oleh ADUN Kuala Kurau,YB.Yunus Jamahri kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) atas usaha pimpinan BN merasuah beliau dengan wang dan jawatan.

Hadir bersama beliau ialah ADUN Pakatan Rakyat, YB. Drs.Khalil Idham Lim(Titi Serong), YB.Chan Ming Kai(Simpang Pulai), YB.Chang Lih Kang (Teja), YB.Leong Mee Meng (Jalong), YB Sum Cheok Leng (Bercham), YB. Sivasubramaniam(Buntong) dan YB. Ramli Tusin (Gunung Semanggol).


Dalam sidang akhbar sebentar tadi, ADUN Kuala Kurau mendedahkan usaha membeli beliau supaya melompat kepada BN bermula sejak minggu PR menang di Perak sehinggalah sebelum BN merampas kuasa di Perak.

Beliau juga mendedahkan tawaran yang diberikan antaranya dengan sogokan wang dari RM3juta hingga RM8 juta. Disamping dengan tawaran kompatmen balak dan jawatan Exco Perak.

1 comment:

Putra IJ80 said...

Kita telah melihat dan tahu berbagai perkara telah di lakukan ole puak puak UMNO(BN)yang meyimpang dari peraturan dan undang undang dalam usaha mereka untuk menghalalkan kerajaan haram ini.

Yang pelik nya tidak ada kah kesedaran pada ADUN mereka,yang pada perkiraan kita mereka ini dari gulungan cerdik pandai.

Contoh nya AdUN Kubu Gajah.,Adun Alor Pongsu,Adun Pangkalan Baru dan beberapa AdUN Lain.

Mengapa mereka ini harus berada di dalam kelumpok yang terang terang menyalahi budaya,tatasusila,adat resam malah peraturan dan undang undangnya .

Apakah mereka menyangka dgn berada di dalam UMNO(BN) mereka pasti akan kekal di tempat itu dalam PRU ke 13 nanti?.

Tambahan pula kemenagan mereka perolehi dalam PRU ke 12 yang lalu hanya dengan mejoriti kurang dari 100 undi?

Ini lah masanya bagi mereka membuat perubahan, menyatakan kebenaran dan berpindah menyertai PAS/PKR waima DAP sekalipun.

Keberanian ini pastinya akan mengekalkan mereka dalam perjuangan Politik, bagi meneruskan harapan dan cita cita Membela Bangsa,Negara dan Agama.

Masa untuk Berubah wahai YB,YB, (UMNO).

Jgn Maree!!!