Monday, November 3, 2008

Kedahlarnie

Kedah Pasar Ikan Keli Dalam Tin Dan Coklat Berasas Durian

ALOR STAR, 22 Nov (Bernama) -- Kedah akan memasarkan ikan keli dalam tin dan coklat berasaskan durian dan kopi di pasaran tempatan dan luar negara mulai bulan depan, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Beliau berkata ikan keli dalam tin akan dipasar di bawah jenama La'zatt dalam empat perisa iaitu lada hitam, kari pekat, kari serta sos tomato, manakala coklat buatan tangan berperisa durian dan kopi akan dipasar di bawah jenama Pasttee.

Memberitahu pemberita di sini, Sabtu pada majlis pelancaran majalah New Passage dan logo Kedah Australia Energy and Hydrocarbon Institut (Kasehi), Azizan berkata rambutan dalam tin akan turut dipasarkan pada musim buah akan datang bagi membantu pekebun kecil memasarkan hasil mereka.

Kerajaan negeri telah bersetuju untuk membina kilang mengetin ikan keli dan buah-buahan, katanya.

Beliau berkata majalah New Passage akan diterbitkan dua kali setahun dan akan menjadi medium dalam mempromosi sektor industri di Kedah kepada pelabur asing dan tempatan.

Sementara Kasehi pula merupakan institut yang akan ditubuhkan oleh kerajaan negeri dengan kerjasama beberapa anak syarikatnya dan TAFE Challenger Western Australia, Center for Energy and Process Training, katanya.

Azizan berkata lokasi pembinaan Kasehi telah dikenal pasti dan ia disasarkan untuk melatih penduduk tempatan khususnya pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia.



petikan dari blog Penarik Beca.

Hang baca.

Ada yang kata Snouck Hurgronje jadi MB Kedah!

Dalam berita bertajuk "Mohamad Sabu to

continue with insults," NST 16 Julai 2002 melaporkan:


Mohamad Sabu, the controversial Pas leader currently under attack for condemning Umno leaders in his speeches, is one very unperturbed person.

In fact, he has promised that he will continue and ensure future criticisms were equally scathing if not stronger.

Saya boleh tanya secara peribadi. Tetapi saja-saja saya nak tanya secara terbuka dalam blog ini. La ni, orang dok kata kerajaan Kedah di bawah Menteri Besar dari PAS, Ustaz Azizan Abdul Razak tidak berbeza langsung dengan kerajaan Umno. Apa Mat Sabu buat? Where is your scathing criticism? Dok merungut merata telinga orang ja ka?

Mat Sabu tak ingat ka, lebih dari 650 undi yang diberikan kepadanya oleh perwakilan Muktamar untuk menjadi Naib Presiden PAS tu untuk apa? Saja-saja seronok ka depa bagi undi tu semua? Atau depa undi dengan harapan supaya pemimpin jaga dasar parti?

Mat Sabu tak sedar ka orang dok merungut, pentadbiran Kedah di bawah Azizan lebih teruk dari pentadbiran Umno sebelum ini. Contoh mudah depa kata, orang Kedah sendiri cerita kalau dahulu kedai makan takut-takut nak jual kepada orang-orang yang mengaku Islam waktu siang bulan Ramadhan, sekarang bukan main bermaharajalela. Ambik contoh mudah dulu, depa kata.

Mat Sabu tak tau ka, puak-puak PAS Kedah hanya berani merungut dan mengata kot belakang ja. Nak berhadapan dengan Azizan depa tak dak tulang belakang (saya tak nak la kata tak dak teloq). Macam-macam depa berdalih, Azizan pandai berhujah la, dia kunci kita siap-siap la (khabarnya, sebelum puak-puak tu kata apa-apa, Azizan kunci siap-siap dengan kata-kata "semua tu dah ada dalam fikiran ana" atau "hampa ingat hampa ja ka yang nak masuk syurga?") malah ada yang tanya Azizan pakai ilmu apa sampai kami jadi lembik tengkuk bila berhadapan dengan dia?

Gila! Ilmu apa? Hampa yang penakut! Dulu, perwakilan Pemuda PAS Kedah kata, orang lain semua ceroi! Depa la yang hebat bab berjuang Islam. La, sapa yang ceroi?!!

Mat Sabu tak dengar ka orang dok kata, "Jangan kata Islam yang sungguh punya, yang kosmetik pun Azizan tak buat".

Depa juga kata, "Kita pun bukan nak suruh kerajaan Kedah buat hudud, yang Umno dok buat pun tak buat. Islam kulit ka, Islam kosmetik ka, apa ka, kurang-kurang pun (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) buat macam-macam masa penerapan nilai-nilai Islam dulu".

Malah ada yang kata "Abul Hasan Bani Sadr jadi Menteri Besar Kedah". Lebih teruk lagi ada yang kata "Snouck Hurgronje jadi Menteri Besar Kedah"!

Mat Sabu buat apa? Lebih dari itu, Tok Guru Presiden PAS buat apa? Adakah hanya berani merungut kot belakang ja? Harap tidak begitu. Kalau benar begitu, nak jawab apa kat Allah Ta'ala nanti?!!

Pemuda Pas Pulau Pinang anggap Lim Guan Eng tidak peka Islam
Dilulus terbit pada Saturday, November 29 @ 20:10:26 MYT oleh TokPenghulu

Teguran @ Kritikan Oleh PAS Bukit Bendera

GEORGE TOWN – Ketua Dewan Pemuda Pas Pulau Pinang, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin menganggap Ketua Menteri, Lim Guan Eng tidak menghormati Islam kerana meluluskan penganjuran ‘Konsert Jom Heboh’ di Stadium Batu Kawan, baru-baru ini.

Menurut Mohamed Hafiz, tindakan Ketua Menteri itu seolah-olah tidak mengendahkan hukum Islam, pada hal sebelum ini beliau telah memaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan mengikut sistem pentadbiran Khalifah Umar Abdul Aziz.

Kebenaran Kerajaan Negeri yang meluluskan konsert tersebut nyata bercanggah dengan cara pentadbiran Khalifah Umar Abdul Aziz yang bukan hanya menekankan soal kemungkaran malah menghapuskan sebarang aktiviti kemungkaran yang dilakukan oleh rakyat.

“Jika hal ini berterusan, Dewan Pemuda Pas menganggap Ketua Menteri tidak peka mengenai Islam,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Beliau berkata, sebagai sebuah kerajaan Pakatan Rakyat seharusnya Ketua Menteri mendengar dan menerima pandangan serta bantahan daripada parti-parti komponen lain.

“Islam bukan melarang umatnya berhibur tetapi biarlah hiburan yang tidak menggalakkan kepada kemungkaran dan mematuhi ajaran Islam.

“Surat rasmi bantahan penganjuran tersebut telah dikemukakan kepada Ketua Menteri, dan Majlis Perbandaran Sebarang Perai (MPSP) namun sehingga hari ini (semalam) tiada sebarang maklum balas daripada beliau.

“Perkara ini amat mengecewakan kita kerana apa yang dijanjikan oleh Ketua Menteri pada awalnya berlainan dengan apa yang dilaksanakan pada hari ini,” katanya.

Menurutnya, sehingga kini Ketua Menteri belum pernah mengadakan pertemuan atau perbincangan dengan Dewan Pemuda Pas berhubung keadaan semasa dan juga kepentingan rakyat.

“Sebagai Ketua Menteri, beliau sepatutnya mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan parti-parti komponen lain dalam Pakatan Rakyat,” katanya.

Mohamed Hafiz menganggap Kerajaan Negeri Pulau Pinang membelakangi pandangan parti komponen lain dalam Pakatan Rakyat.

Apabila babi ' masuk ' politik
Dilulus terbit pada Saturday, November 29 @ 23:30:00 MYT oleh TokPenghulu
Artikel
 Tidak sudah - sudah isu babi .Dahulu media massa bersopan santun sebutan Arab jadi pilihan. Apabila PR memerintah perkataan yang paling dibenci oleh orang melayu itu jaja siang dan malam .Jika sebelum ini orang melayu jarang dapat melihat babi tapi kini TV3 suka ulang tayang .
Untuk membuktikan kepada orang melayu bahawa babi semakin berkembang biak dimalaysia semenjak PR memerintah beberapa buah negeri.


Al kisah ratusan ribu si babi diselangor mahu dipindahkan ke ladang lebih moden .Melayu Umno melompat - lompat marah kononnya Melayu PR ikut cakap Cina .Mereka buat - buat lupa walhal projek itu berasal dari pemikiran otak Melayu Umno juga.
Umno tahu orang melayu jijik, alergik dengan babi.Mereka maklum bahwa orang melayu sensitif . Sebab itulah mereka dapat bola tanggung apabila kerajaan PR teruskan projek pemodenan ladang babi .
Umno marah ladang babi besar- besaran tetapi kita pelik apabila mereka tidak marah apabila ada kasino antara yang termasyhur dan terbesar di Asia berada di Pahang Darul Makmur !
Kini negeri kedah pula dihebohkan akan menempatkan semula ladang babi yang moden.Tanpa perlu membawa babi hidup diatas lori apabila mahu memasarkan haiwan berkenaan.Melayu umno angkat sepanduk dan membantah.Rupa - rupa projek itu juga adalah asal kerajaan BN sebelum ini.
Kenapa mereka marah ? agaknya babi zaman BN kurang sedikit makam "keharamannya kot??...
Babi sana ,babi sini....Melaka pula ada kisah kepala babi sangkut atas pagar rumah jawatankuasa pemantauan babi....wahhh...hebat ....!!
Sebenarnya Umno sudah hilang modal politik . Yang tinggal hanyalah babi dan hak ketuananan Melayu yang menurut acuan umno .Mereka lupa atau buat - buat lupa gerombolan merekalah yang menjahanamkan hak melayu.
Jadi untuk menampakkan kehebatan mereka maka isu babi yang menjadi mangsa politik.
Dengan harapan orang - orang Melayu akan marah membabi buta .

1 comment:

Anonymous said...

prashant bilateral rebif concluded part besselaar danida blogas battle mimic azithromycin
lolikneri havaqatsu