Wednesday, August 25, 2010


LEBAI MALANG BERCAKAP POLITIK
Pembaca yang menggelarkan dirinya "Lebai Malang" telah meninggalkan komen berikut dalam blog ini. Saya siarkan kembali untuk bacaan saudara/i; tanpa apa-apa suntingan.

* * * * *

KONGRES Ekonomi Cina anjuran MCA yang dirasmikan oleh PM telah meminta supaya ekuiti 30 Bumiputera dalam semua sektor dikurangkan. Permintaan itu merupakan salah satu dari 12 deklarasi yang diluluskan kongres berkenaan.

Tidak ada ulasan atau laporan penuh dalam akhbar-akhbar arus perdana dan juga televisyen Malaysia hari ini. Kenapa? Selalunya akhbar Mingguan Malaysia cepat latah jika desakan itu dibuat oleh pemimpin DAP atau PKR atau PAS. Tetapi nampaknya Awang Selamat jadi lembab atau terlepas pandang kalau desakan itu datang dari MCA. Mata wartawan mereka jadi kabur dan tangan editornya lemah untuk menggarap cerita.

Saya juga sedang menunggu berapa butir peluru lagi yang akan dihantar kepada MCA. Juga saya tunggu apakah esok atau petang ini ada laporan polis terhadap MCA atas tuduhan menghasut? Saya pasti kalau permintaan itu dibuat oleh Lim Guan Eng, beratus laporan polis telah dibuat hari ini. Dari Perlis hingga ke Sabah. Berderet anak muda Melayu yang diupah sebungkus kotak kurma akan berhimpun dihadapan balai polis.

MCA kini sudah tidak segan silu lagi. Semangat setia kawan atau perasaan ingin menjaga hati orang Melayu juga sudah tidak ada lagi. MCA mempelajari dan mengkaji akan perbezaan watak-watak ataupun naluri tokoh-tokoh Umno. Sikap dan watak pemimpin Melayu hari ini berubah dan berbeza jauh dengan pemimpin dulu. Pemimpin Umno hari ini bukan lagi memiliki semangat nasionalis, tetapi semuanya mengagungkan wang. Jadi apabila hati dan jiwa orang Melayu sudah rosak maka itu mudahlah untuk orang Cina meruntuhkannya.

Orang Cina sangat berterus terang dalam politiknya. Hanya orang Melayu saja masih berhati-hati dan malu alah untuk membaca sejarah bangsa dan negara. Sepatutnya orang Melayu juga bersikap seperti orang Cina. Bukan saja berterus terang dalam menuntut hak tetapi juga harus bersatu padu. Apakah pernah kita dengar kongres ekonomi Melayu meminta supaya kelonggaran berlebihan kepada kaum Cina ditarik balik? Penguasaan kekayaan kaum Cina dikawal dan sebagainya. Tidak! Sebaliknya kalau ada orang Melayu menyebut fakta sejarah mengatakan Cina adalah pendatang, Melayu itu akan diherdik dan dimarah dan dinyahkan dari jawatan secara muslihat. Zaman Raja membunuh Hang Nadim nampaknya kembali semula ke dalam politik orang Melayu.

Melayu harus belajar bagaimana orang Cina berpolitik. Tengok bila MCA atau Gerakan membuat tuntutan, DAP akan mendiamkan diri dan tidak membatahnya. Atas kepentingan bersama DAP hanya mendiamkan diri saja dan menjawab no comment. Begitu juga kalau ada DAP membuat tuntutan demi kepentingan bersama MCA dan Gerakan tidak berkata apa. Itulah politik orang Cina untuk membela kaumnya.

Untuk melihat sejauh mana keakraban orang Cina tengoklah pada majlis Hari Raya Cina. Mereka akan saling kunjung mengunjungi antara satu sama lain. Tidak macam pemimpin Melayu (Umno dan Pas) dan juga penyokong serta bloggers Melayu yang terus meletakkan tembok di hati masing-masing dalam keadaan apa juga.

Politik orang Melayu yang diwarisi oleh Pak Kadok menang sorak kampung tergadai hendaklah ditamatkan. Begitu juga politik Pak Pandir yang bodoh tetapi merasa cerdik hendaklah dibuang jauh jauh. Begitu juga dengan politik Lebai Malang yang tamak sana lepas sini buang, perlulah dilupakan. Dan begitu juga dengan politik Mat Jenin yang berangan-angan tinggi tetapi tidak ukur dengan kebolehan sendiri hendaklah dikambus.

Renungkanlah.

No comments: