Thursday, September 17, 2015

 Di perik dari sumber
Ismaily Bungsu C with Norani AbgMarzuki BangiKuching and 96 others

HARI MALAYSIA HARI BARISAN NASIONAL

DI negara lain seperti Indonesia hari kebangsaan/merdeka itu disambut oleh rakyat negaranya cukup meriah tanpa peduli apa fa...haman politiknya.
Selalu ada pelbagai acara diadakan yang niatnya menghargai perjuangan mereka yang berjuang memerdekakan negara bangsa mereka.

Acara2 yang diadakan termasuklah ceramah2 kemerdekaan, lomba baca puisi, pameran2 perjuangan pemimpin yang terdahulu disamping doa ikut agama dan kepercayaan masing2.
Sebelum ini di Malaysia juga demikian meski taklah semeriah di negara yang disebutkan tetapi sekurang2nya membawa makna yang cukup bererti untuk banga kita di sabah.

Di Sabah ini tanggal 16 september itu hari paling bersejarah sebab itulah waktunya penubuhan Malaysia dan pmimpin Sabahan menerima watikah lantikan masing2 dan ketika itu juga Govenor Sabah meninggalkan Sabah kembali ke London.

Lalu apa saja yang dapat kita lihat bila bercakap soal pengisian hari malaysia ini?
Kita rasanya semacam diajak melupakan perjuangan bapa donald Stephn/Julius Stephen, Albert Kwok, Mbo Ali dan ramai lagi melawan Jepun hingga mereka dipancung di Petagas.
Kita juga mula melupakan perjuangan Bapa kemerdekaan Sabah Tun Mustpha termasuk Tun Fuad Stephen.

Kenapa hal2 ini tidak disentuh bangkit agar anak bangsa kita tahu perjuangan mereka hingga Sabah dalam Malaysia menjadi seperti sekarang ini.
Ketika Hari Malaysia dua tahun lalu dan tahun lalu nama pejuang Sabah ini tidak pernah disentuh dan jelas pemimpin UMNO sekarang ini bersikapTIDAK mengenang budi dan setahu saya hanya

ketika Yong Tek Lee duduki kerusi ketua menteri diarahkannya diadakan acara TAHLIL untuk arwah Tun Mustapha dan sesudah itu tidak diingati.

...Nah, sekarang ini yang jelas HARI MALAYSIA itu bertukar coraknya menjadi HARI NAJIB atau hari Barisan Nasional.

Hari Najib dan Barisan Nasional ini disediakan peruntukan khas melalui peruntukan Hari Malaysia yang disediakan setiap tahun dan peruntukan itulah yang digunakan oleh kerajaan untuk meraikan Hari Najib di Sabah sambil perkhidmatan awam dikerah paksa datang seolah memeriahkan sambutan Hari Malaysia itu sendiri hingga rakyat lupa visi dan perayaan Hari Malaysia itu diadakan seperti sebelumnya.

Dengan menggunakan peruntukan yang kerajaan sediakan itu maka dapatlah rakyat disediakan hotel, tambang, elaun poket dan baju merah yang ditulis perkataan SOKONG NAJIB samalah seperti arahan dulu I LUV PM.

Sekarang rakyat Sabah rata2 tersihir dengan janji Najib lebuh raya PAN BORNEO yang berbilion dan kontraktornya Syed Moktar dari Semananjung Malaysia dan kemudian Najib berjanji kasih 20 bilion buat Sabah sedang peruntukan tahunan hanya 4 bilion dan hutang negara sekitar 900 bilion belum termasuk RM42 bilion.

Kita jelasnya dijanjii kosong oleh Najib sedang Sabah penerima anugerah TERMISKIN sekali di Malaysia dan keperluan asas di Sabah masih teruk seperti jalan raya di kampung, air paip dan api letrik, malah baru sebentar tadi sesudah Najib berucap di Kota Padang merdeka, ada beberapa lokasi seperti kawasan Luyang dll bergelap sekitar 90 minit.

Rakyat Sabah kena bangun dan STOP bermimpi indah yang dijanjikan oleh PM Najib yang jelas pintar berjanji sedang janji itu tidak ditepati dan kalau ditepatipun sekadar mengisi kantung anak bini, kroni pemimpin Sabah untuk terus jadi kaya.

ISMAILY BUNGSU
sabah
16/9/2015
11:59pm

No comments: