Tuesday, October 21, 2008

Selamat Hari Jadi...Tok

Mufti Perlis Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin mencadangkan agar wanita yang ingin berkahwin mengutamakan pasangan yang tidak merokok ..............

Kalau bole bukan sahaja yg.tidak merokok,malah yg.tidak main judi,yang tidak minom arak,yang tidak suka bertenong nasib,yang tidak bersyubhat dgn Riba(Pekerja Bank),yang tidak suka memandang perkara perkara yg.menimbulkan syahwat menghampiri zina,yang tidak bersangka buruk dgn orang lain,malah jika ia bertaraf ulama bukan yg.hanya pandai bercakap tetapi melihat kemungkaran tanpa apa apa tindakan berkesan.,atau yg.hanya sekadar memberi ucapan atau pandagan.,tetapi tidak ada apa apa pon perubahan.,malah lebih berleluasa.

Kerana selain dari merokok Firman Allah jelas hukuman nya di dalam Alquraan.

Umpama nya Riba bukan sahaja yang melakukan malah yg.bersyubhat juga perlu di bunoh.

Begitu juga Ulama .yg.melihat di sekeliling nya kedai Judi,kedai Arak,Rumah pelacoran tidak melakukan sebarang tindakan,menghenti atau menghalang atau memusnahkan(Menutup).kerana takutkan kuasa pangkat atau gaji nya hilang.,Ulama jenis ini yang dulu di Murkai ole Allah.

Banyak lagi yg.perlu di ambil perhatian=Sambung lain kali.

Bandar untuk orang Cina sahaja?
oleh
Zulkifli Yahaya

"..artikel dari harakahdaily. antara kaedah berkesan dan realistik utk menangani masalah polarisasi kaum. tapi perlaksanaannya aku rasa perlu ada penambahbaikan dan pemantauan supaya tidak berlaku unsur2 ketirisan atau kebocoran di hujungnya. well done ustad zizan !

Pengumuman Menteri Besar Kedah menaikkan kuota penjualan lot rumah kepada Bumiputera dari 30 peratus kepada 50 peratus seperti dijangka telah mencetuskan bantahan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA).

REHDA Cawangan Kedah/Perlis telah melahirkan rasa tidak puas hati terhadap polisi baru kerajaan negeri itu. Pengerusinya Ricque Liew Yin Chew dalam sidang medianya membantah perubahan tersebut yang meletakkan pemaju perumahan dalam keadaan tertekan.

Ini kerana sebelum ini industri perumahan negeri pernah mencadangkan supaya dilaksanakan mekanisma bagi melepaskan lot-lot Melayu yang tidak terjual selepas jangkamasa enam bulan dari tarikh pelancaran atau kesiapan 50 peratus kemajuan kerja-kerja pembinaan fizikal.

"Sebaliknya perubahan baru ini menuntut peruntukan 50 peratus sebagai lot Melayu untuk semua projek perumahan negeri termasuk di atas tanah luar Simpanan Melayu (Internasional)," ujarnya.

Menurutnya, dengan pelepasan lot-lot Melayu memberi bebanan kepada pemaju-pemaju dengan nilai jutaan ringgit dalam bentuk kos simpanan lot-lot ini untuk beberapa tahun akan datang.

Selain ini REHDA juga membantah rancangan penzonan semula tanah untuk pembangunan di Alor Star dan termasuklah tanah pembangunan ditukar semula kepada pertanian di daerah Kota Setar, Pendang, Kubang Pasu dan Sik.

"Ada pemaju yang telah membeli tanah-tanah ini dan telah mengeluarkan perbelanjaan yang besar. Penukaran semula kepada pertanian akan menafikan hak rakyat memiliki rumah dalam daerah-daerah berkenaan," katanya.

Tambahnya, sekiranya kerajaan negeri masih meneruskan rancangan ini REHDA tiada pilihan lain selain membawa ke mahkamah dan memberhentikan operasi di Kedah untuk mencari tapak baru di negeri lain.

Jawapan yang diberikan oleh Menteri Besar sangatlah mudah. Katanya, kerajaan negeri yang akan menyerahkan pembangunan perumahan kepada GLC sekiranya pihak REHDA enggan memberi kerjasama dalam industri perumahan yang mampu dimiliki oleh kebanyakan rakyat yang tidak mempunyai rumah. "Kita ada Bina Darulaman Bhd (BDB) yang boleh kita serahkan tanggungjawab ini," ujar Menteri Besar.

Berhubung dakwaan ketidakupayaan Bumiputera untuk membeli rumah walaupun ditetapkan kuota 30 peratus, inikan pula 50 peratus, Ustaz Azizan menjelaskan bahawa 20 peratus tersebut akan dibeli oleh GLC Kedah jika Bumiputera tidak mampu.

Jawapan yang diberikan oleh Ustaz Azizan semuanya padu dan padat. Terkancing mulut REHDA dibuatnya.

Benarkah kuota 30 peratus tidak mampu dimiliki Bumiputera? Sebenarnya bergantung kepada kategori rumah. Jika ia adalah perumahan mampu milik jangankan 30 peratus, 100 peratus pun mampu dibeli Bumiputera. Jika ia kategori sederhana, juga mampu dimiliki oleh lebih 30 peratus Bumiputera. Terdapat yang melebihi 50 peratus dimiliki Bumiputera.

Masalahnya terdapat pemaju yang dapat 'mengisi' kuota 30 peratus dengan begitu cepat. Terdapat dakwaan bahawa ianya diisi oleh kakitangan Melayu syarikat pemaju. Pemaju dikatakan membayar sejumlah wang kepada pekerja mereka, untuk mengizinkan nama mereka digunakan dan pekerja akan menjual semua kepada pemaju selepas tempoh tertentu.

Bagi kategori rumah kos mewah pula, modus operandi yang sama juga mungkin diguna oleh pemaju. Jarang benar berlaku lot Bumiputera yang tidak habis dijual, kecuali rumah dibina di tempat yang tidak strategik. Di negeri Kedah, umumnya bagi rumah mewah, ianya bukan mampu dibeli oleh semua bukan Bumiputera sekalipun.

Di Sungai Petani dan Kulim begitu banyak lot-lot rumah mewah yang dibeli oleh orang luar terutama dari Pulau Pinang. Seolah-olah rumah dibina bukan untuk rakyat tempatan.

Dato' Seri Najib Tun Razak dalam lawatannya ke Kedah baru-baru ini turut membela REHDA kerana kononnya mereka mungkin gulung tikar jika kuota rumah untuk Bumiputera ialah 50 peratus. Inilah masalahnya jika bakal Presiden parti Melayu terbesar bercakap untuk kepentingan pemaju, bukan kepentingan rakyat.

Apa yang patut ditekankan ialah tanggungjawab sosial yang perlu ada pada REHDA iaitu membina sebanyaknya rumah yang boleh dibeli oleh semua rakyat, atau menurunkun harga rumah. Mereka jangan nak jadi kapitalis yang tidak pernah memberi peluang kepada golongan kurang berada, sebaliknya memikirkan keuntungan yang berlipat ganda semata-mata.

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Dr Ismail Salleh mengutarakan mengenai polarisasi kaum ababila membincangkan mengenai isu perumahan ini.

Katanya, pemilikan rumah di bandar-bandar dimonopoli oleh satu bangsa walaupun telah diletakkan kuota 30 peratus untuk Bumiputera. Keadaan ini diburukkan lagi oleh pemaju yang cenderung untuk membina perumahan yang berharga RM200 ribu keatas disebabkan profit marginnya lebih tinggi.

"Cuba anda bayangkan apa akan jadi 50 tahun yang akan datang. Hanya satu bangsa akan terus menguasai kawasan bandar. Integrasi kaum yang kita hasratkan tidak akan tercapai tetapi akan bertambah buruk," hujah Dr Ismail.

Fenomena tersebut sangat menjolok mata dan hati kerana semua tanah untuk perumahan itu asalnya adalah tanah milik Bumiputera dan apabila siap Bumiputera hanya mampu memiliki 30 peratus sahaja. Itu pun mujur.

Isu ini tidak perlu diulas dari perspektif perkauman, namun isu perkauman jugalah nanti yang mengambil tempat setelah bangsa asal negeri ini nanti akan hilang semua hak-haknya di Bandar.

Masa itu jika golongan tertindas bangun dengan keris dan lembing, orang kaya di rumah mewah pun tidak lena tidurnya. Barang dijauhkan Allah itu berlaku. Eloklah kita betulkan keadaan dari sekarang. - mks._

..terpikir plak aku, ade tak dlm kepala hotak ali rustam idea2 camni ? aku rase kalu ade pun klimax nya nanti ialah.. "kita terpaksa menjual lot2 tersebut kpd kaum lain kerana kerajaan negeri tak mahu menanggung beban kerugian akibat urusan pengendalian/pengurusan hartanah itu utk jangkamasa panjang" .dia tahu buat duit cara senang jer !


3 comments:

eeraaril said...

selamat hari jadi atok...kami skeluarga doa kan atok semoga pjg umur @ murah rezeki...amin..(hendsome slalu yeee...)

eeraaril said...

selamat hari jadi atok...kami doakan semoga pjg umur @ murah rezeki(hendsome slalu...hehehe)

Anonymous said...

sudah ditampilkan kok pak. http://alifurrahman.blogspot.com/2008/10/makan-enak-di-kaki-gn-papandayan.html#comments

terima kasih atas kunjungannya