Saturday, June 7, 2008

TAMBANG BULANAN BAS SEKOLAH NAIK RM5


KOTA BHARU - Persatuan Pengusaha Bas Sekolah Kelantan (PPBSK) mengambil keputusan menaikkan harga tambang bulanan sebanyak RM5 ekoran kenaikan harga diesel baru-baru ini.

Harga bagi tambang harian bagaimanapun dikekalkan pada harga RM1.

Setiausahanya, Mohd. Noor Ismail berkata, kenaikan itu dibuat bagi meringankan beban yang terpaksa ditanggung oleh semua ahlinya.

"Ini kaedah terbaik bagi mengelak menanggung kerugian, malah ada pengusaha yang terpaksa menjual bas untuk menampung kerugian yang dialaminya," ujarnya ketika dihubungi di sini semalam.

Sementara peniaga di beberapa buah pasar terpaksa menaikkan harga sayur dari RM1 kepada RM2 berikutan harga yang dinaikkan peraih.

Di Kuantan, tiada kenaikan harga dibuat oleh pengusaha bas sekolah tetapi orang ramai terkejut dengan kenaikan terbaru harga gula sebanyak 20 sen kepada RM1.65 sekilogram sejak beberapa hari lalu.

Mereka menyifatkan kenaikan harga gula akan turut membawa kenaikan harga makanan termasuk air minuman.

Di Pulau Pinang, Gabungan Pemandu Teksi dan Kereta Sewa Pulau Pinang bersetuju untuk tidak menaikkan kadar tambang dengan syarat harga lama petrol dikekalkan.

Pemangku Presiden Gabungan Pemandu Teksi dan Kereta Sewa, Abdul Malik Darus berkata, harga baru benar-benar menjejaskan pendapatan ahli.

"Diharapkan kerajaan akan menilai permintaan kami yang terdiri daripada 2,000 pemandu teksi termasuk 1,400 pemandu di bahagian pulau," katanya.

Di Alor Star, harga barang yang dijual di pasar-pasar masih terkawal dan tiada kenaikan harga dilaporkan.

Di Johor Bahru, semua pengusaha bas dilaporkan masih mengekalkan harga asal.
Tinjauan di pasar juga mendapati tiada perubahan ketara pada harga yang dijual oleh golongan peniaga







No comments: