Wednesday, December 17, 2008

Apakah perasaan rakyat Melaka?

Dilulus terbit pada Wednesday, December 17 @ 14:00:00 MYT oleh TokBatin
Teguran @ Kritikan Oleh WFAUZDIN NS

Akhirnya `daulat' Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat terserlah. Siapa boleh menjangkakan bahawa Ketua Menteri Melaka Ali Rustam `menyembah' lutut MB Kelantan ? Ini telah berlaku, Ketua Menteri Melaka telah pun `menjilat ludah'nya kembali dengan menarik balik larangan melawat Kelantan ke atas kakitangan awam Kerajaan Negeri Melaka. Begitulah hebatnya berkat kesabaran Tuan Guru MB Kelantan sehinggakan menghilangkan rasa malu, aib dan ego Ketua Menteri Melaka ini

Setelah Ali Rustam mencipta sejarah tersendiri apabila Shah Rukh Khan dikurniakan pingat baru-baru ini, kini Ali Rustam menjadi tumpuan apabila secara tiba-tiba merasakan Kelantan begitu penting baginya. Selama 8 yahun sebelum ini, sedikit pun Tuan Guru MB Kelantan tidak mengeluh atau Kerajaan Negeri Kelantan rugi dengan tindakan bodoh calon Timbalan Presiden UMNO itu. Kita semua tahu betapa Ali Rustam begitu anti dengan Parti PAS dan kita masih ingat suatu ketika beliau pernah menggelar Presiden PAS Tuan Guru Hj Hadi dengan gelaran `Dajal' sewaktu beliau berceramah bersebelahan dengan tempat ceramah Tuan Guru Hj Hadi di Melaka. Tetapi kini, tanpa rasa segan serta mengenepikan maruah dirinya beliau sanggup `berlutut dan menyembah' di bumi Kelantan.

Apakah motif beliau menarik balik larangan bodoh tersebut ? Kita semua mungkin tidak tahu apa yang tersirat di dalam kepala otak Ketua Menteri ini.

Tetapi apa yang kita tahu, sokongan perwakilan dari Bahagian-Bahagian UMNO di Kelantan amat berharga buat Ali Rustam. Beliau akan bertanding sebagai Timbalan Presiden UMNO dan jawatan itu jauh lebih penting dari maruah beliau.

Beliau tidak peduli samada rakyat di Melaka, Kelantan atau seluruh Malaysia aka n ketawa dengan gelagatnya. Inikah mentaliti Ali Rustam yang ahli UMNO ingin tabalkan sebagai Timbalan Presiden UMNO atau Timbalan Perdana Menteri ?

Saya yakin ahli UMNO khususnya Perwakilan UMNO di Kelantan tidak sebodoh yang dijangkakan. Kecerdikan ahli-ahli PAS sedikit sebanyak berjangkit juga kepada ahli-ahli UMNO di Kelantan.

Hakikatnya Ali Rustam menyedari bahawa larangannya sebelum ini ke atas kakitangan awam negeri cuma di atas kertas sahaja.

Larangan tersebut dipandang sinis dan lucu oleh kakitangan kerajaan negeri beliau sendiri. Kelantan tetap menerima kehadiran rakyat dari Melaka termasuk kakitangan Kerajaan Negeri Melaka sendiri.

Lawatan ke Kelantan tiada kena mengena dengan politik dan tidak mengurangkan sedikit pun tanah di Melaka dan tidak juga menambahkan tanah di Kelantan.

Rupa-rupanya `waris' Pahlawan Hang Tuah ini akhirnya rebah tersungkur di depan Tuan Guru.

Syabas, satu kemenangan besar buat rakyat Kelantan. Bagaimana agaknya perasaan rakyat-rakyat di Melaka pula ?

No comments: